آکادمی تهمتن

قبل از اینکه به مطلب اصلی بپردازیم لطفا به این جمله دقت کنید. وقتی میگوییم طرف «چترباز هست» چه چیزی در ذهن شما تداعی می‌شود؟ در اصطلاح عوام یعنی او فرد منفعت طلبی است. دیگری ممکن است برداشت کند که او کلکسیون چتر دارد و یا چتربازی می کند. در هر حال این اصطلاح در عوام بیشتر به معنای آویزان بودن است. و منظور بنده چتربازی بود. در برقراری ارتباط اگر کد را نگفته باشیم احتمال برداشت اشتباه از صحبت ما زیاد است چون در باورها و ارزش های ایرانی ها یعنی «آویزان بودن».

ارتباط موثر چیست؟

ارتباط موثر عبارتست از ارائه‌ی دیدگاه توسط فرد فرستنده‌ی پیام، به نحوی که گیرنده‌ی پیام آن را به بهترین نحو درک کند. ارتباط مؤثر فقط در انتقال پیام کاربرد ندارد بلکه  انسانی که از این توانایی برخوردار است به خوبی می تواند احساسات طرف مقابل را درک کرده و همچنین احساس خود را به خوبی منتقل می کند. اگر می خواهید در زندگی خصوصی و حرفه‌ای خود موفق شوید، به مطالب زیر دقت بفرمایید.

مدل های سؤتفاهم های ارتباطی:

مثلا یک روز که در محل کار با رئیسمان بحث کردیم و با شدت عصبانیت و خشم به منزل برمی گردیم. وقتی ماجرا را برای همسرمان تعریف می کنم چند مدل گفت و گو ممکن است اتفاق بیوفتد و در مقابل صحبتمان با یکی از چند مدل زیر رو به رو می شویم:

  • انکار احساس: مثل اینکه فرد عصبانیت ما را کاری احمقانه تصور می کند.
  • پاسخ فیلسوفانه: از دید او دنیا هینگونه است و باید پذیرفت.
  • اندرز: سعی در نصیحت و سرزنش دارد که در اکثر مواقع باعث خشم بیشتر می شود.
  • سؤال: بجای توجه به ما سعی در بیان مطلبی دیگر دارد مثلا آیا فلان چیز را خریدی؟
  • دفاع از شخص مقابل: در اینجا شنونده بجای درک و حال ما سعی می کند حق را به فرد دیگری بدهد.
  • اظهار تأسف: شنونده بیشتر از ما عصبانی می شود یا به اصطلاح عوام کاسه‌ی داغ تر از آش می شود.
  • روانکاو آماتور ( روانشناس آماتور): بهتر است فلان کتاب را بخوانی و یا فلان آمزش را مشاهده کنی.
  • ارتباط مؤثر : شنونده‌ی فعال هستن و ما از صحبت کردن حس خوبی دریافت می کنیم.

انواع مهارت در برقراری ارتباط مؤثر

  1.  شنونده فعال باشید:

نوششتن، خواندن، صحبت کردن و گوش دادن؛ بنظر شما از این چهار فعل کدامشان اثرگذارتر هست؟ بی شک شنیدن هست که شما را اثرگذارتر خواهد کرد. خوب گوش دادن مانند فوت کردن خاکستر زغال هست حس خوبی به آدم‌ها می دهد.

  1. نحوه‌ی زبان بدن شما:

نوع نشستن، نگاه کردن و تماس چشمی، عکس العمل  شما بسیار اهمیت دارد. ایجاد توانایی درک و ارتبط غیرکلامی می تواند در ارتباط شما مؤثر واقع شود.

  1. کنترل استرس:

در مواقعی که استرس را کنترل نمی کنیم عموماً رفتار و گفتاری داریم که بعداً باعث پشیمانی ما می شود. پس اگر بتوانید استرس خود را کنترل نموده و به حالت آرام برگردید، نه تنها عمل پشیمان کننده ای ب وجود نخواهد آمد بلکه باعث آرام شدن فرد مقابل هم خواهید شد. برای این امر هم میتوانید سکوت کنید و با نفس های عمیق آرامش را درون خود ایجاد کنید. انکرینگ یکی دیگر از راههای کنترل استرس است. بدین گونه که بدن خود را در شرایط آرام شرطی سازی کنید مثل فشار دادن دو انگشت برهم و حس خوب را تمرین کردن.

  1. مطرح کردن خودتان:

بیان کردن مستقیم و قاطعانه ارتباط روشنی ایجاد می کند. ابراز وجود به معنای احساسات، افکار و نیازهای خود به روشنی و صادقانه است. در حالی که در مورد خواسته های خود صحبت می‌کنید و به دیگران احترام می‌ گذارید. ارتباط موثر همیشه در مورد درک طرف مقابل است نه پیروزی در یک بحث.

عوامل مختلفی در برقراری ارتباط مؤثر وجود دارد. بهتر است خودتان و طرف مقابلتان را بشناسید و انعطاف پذیر و منعطف باشید. مهارت های همدلی را یاد گرفته باشید. قدرت اثرگذاری را تمرین کنید. درخواست و پیامتان را واضح و صریح بیان کنید.  احترام به طرف مقابل و صداقت داشته باشید.

نتیجه گیری:

بهتر است برای داشتن ارتباط مؤثر، تمرینات فرضی با خود داشته باشید و تلاش اولیه را برای اصلاح رفتار خود به کار ببرید. همه‌ی ما انسان ها نواقصی را دارا هستیم مانند کمبود اعتماد به نفس، عزت نفس و باورهایمان که وقتی این نواقص در ما بهبود پیدا کنن در ارتباط ما با دنیای بیرون تأثیر گذار خواهد بود. پیشنهاد میکنیم برای مطالعه اعتماد بنفس و… به مقاله های موجود در این سایت مراجعه بفرمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بلاگ

مقالات پیشنهادی

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.