آکادمی تهمتن

هدف گذاری چیست؟ هدفگذاری، فرایندی قوی برای اندیشیدن به آینده ایدئال و خلق آن است. برای مشخص کردن هدفگذاری، تمام ابعاد آن را که میخواهید در آینده بدست بیارید، فکر کنید. سپس زمانی مشخص برای رسیدن به هدف تعیین کنید و تلاش مداوم برای آن داشته باشید. هدف گذاری در زندگی موجب افزایش انگیزه و اعتماد‌به‌نفس می‌شود.

هدف گذاری چیست؟

علت شکست هدف گذاری‌ها:

یکی از علت‌های شکست هدف این است که افراد برای اهداف خود سرمایه گذاری احساس نمی کنند و از لحاظ ذهنی وقت کافی برای آن قرار نمی دهند.

اهداف آن‌ها خیلی تعرف روشن و مشخصی ندارند بنابراین به سرعت انگیزه‌ی خود را ازدست داده و تلاشی برای رسیدن به آن نخواهند کرد. وقتی راجع ‌به هدف گذاری فکر می‌کنید، به یاد داشته باشید هدفگذاری مراحلی دارد که  باید مشخص، قابل اندازه‌گیری یا قابل رسیدن باشد و زمان مشخصی برای رسیدن به آنها در نظر گرفته شده باشد.

در ادامه به چند موارد از رایج ترین اشتباهات در هدف گذاری را می پردازیم.

وجود تعارض بین هویت و هدف موردنظر

هرگاه تعارضی بین هویت و هدف مورد نظر  وجود داشته باشد احتمال شکست بسیار زیاد است زیرا باید هدفتان با ارزش‌های مورد نظرتان سازگاری داشته باشند.

تمرکز روی چیزهایی که نمی‌خواهید

گذاشتن تمرکز روی چیزهای که نمی خواهید شما را از اهدافتان دور خواهد کرد. برای این منظور می توانید برروی جنبه‌های مثبت زندگی تمرکز نمایید. برای مثال اهدافی مانند شادتر زندگی کردن و سالم بودن داشته باشیم. سپس اهداف دقیق تری برای آن مشخص کنید.

داشتن اهداف کلی در هدف گذاری

هدف‌های کلی در اهداف گذاری عموما به شکست منجر میشود. برای مثال هدف ثروتمند بودن برای شما چه معنای خاصی میتواند داشته باشد؟ بهتر است مشخص کنید که چه میزان میخواهید ثروتمند شوید.

واقع‌گرا‌نبودن

واقع گرا نبودن هدف یکی دیگر از دلایل شکست اهداف میباشد. باید اهدافی را برای خود انتخاب کنید که قابل رسیدن باشد. برای مثال هیچ کس نمی تواند در یک هفته، شناگر حرفه‌ای شود بنابراین در نحوه‌ی هدف گذاری بهتر از اهداف کوچک شروع کنید و به مرور به اهداف بزرک تر خود برسید.

تمایل بیش‌ازحد به کامل‌بودن

کمالگرایی در هدف گذاری احتمال شکست در هدف را افزایش می دهد. پس در نظر داشته باشید که هر هدفی به کمال مطلق نیاز دارد، به شکست محکوم می شود. در اکثر مواقع کمالگرایی مانع از شروع کردن می شود.

در این‌جا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به روند هدف گذاری کمک کند.

 

اهداف خود را اولویت بندی کنید

اولویت‌بندی اهداف یکی از نکات هدف گذاری است. اگر چندین هدف دارید، مشخص کنید که کدام هدف برای شما اولویت اول را دارد. به عنوان مثال اگر یک هدف برای بدست آوردن کسب مقام ورزشی و یک هدف برای کسب مهارت در زبان دوم دارید، ابتدا باید در یک زمان مشخص یکی را بردیگری ارجحیت دهید.

اهداف خود را بنویسید

قدم بعدی پس از هدف گذاری این است که اهداف خود را یادداشت کنید. با این‌ کار تشخیص این‌که آیا به طور کامل به آن‌ها فکر کرده‌اید یا خیر، آسان‌تر خواهد بود. نوشتن هدف باعث می شود شما توانایی های خود را بررسی کنید و ضعف های احتمالی خود در برابر اهدافتان را پیدا کنید.

به اهداف خود متعهد باشید

نکته‌ی دیگر این است که به اهداف خود متعهد باشید. برای متعهد بودن کافی است هدف خود را بروی یک کاغذ یادداشت کنید و آن را در دیدرس خود قرار دهید. یکی دیگر از راههای متعهد بودن این است که نشانه‌ای مشخص برای خود تعیین کنید . به طور مثال استفاده از یک دستبند کشی با رنگی خاص.

 

 نتیجه مهم نیست، روی عملکردتان تمرکز کنید

تمرکز بر روی عملکرد به جای نتیجه، یکی دیگر از نکات هدف گذاری در زندگی است. عوامل خارجی مختلفی وجود دارد که می‌تواند مانع رسیدن ما به اهداف مان شود. مهمترین مسئله این است که  در مسیر هدفتان حرکت کنید و به عملکرد خود اعتبار دهید.

نتیجه گیری:

برای هدف گذاری ابتدا باید توانایی ها و مهارتهای خود را بشناسید و سپس با توحه به آن‌ها و میزان علایق و خلاقیت خود میتوانید اهدافی را برای خود مشخص کنید. این نکته را بخاط داشته باشید که مهمترین مسئله میزان عملکرد و تلاش شماست که باعث موفقیتتان به رسیدن اهداف تان میشود. یکی از مسائل مهم اعتمادبنفس شماست که میتوانید در اینجا به مقاله اعتمادبنفس موجود در سایت مراجعه کنید. موفق شاد باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بلاگ

مقالات پیشنهادی

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.