آکادمی تهمتن

خصوصیات رفتاری تیپ شخصیتی ۳ انیاگرام

در این مقاله به خصوصیات رفتاری تیپ شخصیتی 3 انیاگرام می پردازیم. علم انیاگرام ساده و آسان می تواند به شما کمک کند تا راحت تر به شناخت خود و انسان های اطرافتان برسید و همچنین میزان خطای شناختی کمتری دارد. داشتن اطلاعات کافی از این 9 تیپ شخصیتی قطعا در ارتباطات شما تأثیر مثبتی خواهد داشت. با ما همراه شوید تا یکی دیگر از تیپ های شخصیتی را بهتر بشناسید.

 

تیپ 3 اناگرام
تیپ 3 اناگرام

 

تیپ ۳ انیاگرام 

موفقیت طلب، پرشتاب، پرمشغله، اهل رقابت، شهرت طلب، نتیجه گرا، جاه طلب، برتری طلب، منطقی و بلند پرواز است.

تیپ شخصیتی ۳ انیاگرام، دارای اعتماد به نفس بالا و جذاب هستند. برای پیشرفت خود وقت و انرژی بیشتری صرف می کند. ایشان اگر هدفی را در زندگی مشخص کند دیگر هیچ چیز برایشان اهمیت نخواهد داشت بخصوص مسائل احساسی و عاطفی. با اینکه افرادی دیپلماتی و دارای شعور هستند، در عین حال نگران تصویر خودشان در ذهن دیگران می باشند.

تیپ سه، در بهترین حالت می تواند فردی واقع گرا باشد که نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آگاهی درستی دارند. ایشان الگوهای خوبی برای تشویق دیگران هستند. تقریباً اکثر افراد موفق و ثروتمند دنیا، دارای تیپ شخصیتی 3 می باشند.

ترس اساسی تیپ سه این است که در نظر دیگران بی ارزش نشان داده شود.

تمایل اساسی این تیپ، ارزشمند بودن شان می باشد.

سبک صحبت کردن تیپ 3، مشتاق و با اعتماد بنفس است. ایشان ذاتاً فن بیان دارند و برای دیگران مشوق های خوبی هستند.

انگیزه‌های کلیدی تیپ ۳ انیاگرام مورد تأیید دیگران قرار گرفتن است و می خواهند از دیگران متمایز باشند. به شدت تمایا دارند مورد تحسین و تمجید دیگران باشند و دیگران را تحت تأثیر خودشان قرار بدهند.

 

افراد مشهور تیپ ۳ انیاگرام

لامار الکساندر، محمد علی، لنس آرمسترانگ، جیمز بیکر، تامی فای باکر، پرنس بندر، هالی بری، تونی بلر، دیوید بووی، کریستی برینکلی، لس براون، رون براون، جک کانل، دیک کلارک، وسلی کلارک، وکیل جانی کوکران، گری کاندیت، دنیس کانر، جادوگر دیوید مس، رئیس، کورتنی کاکس، سیندی کرافورد، تام کروز، جیمی لی کرتیس، مایکل دل، آلن دلون، مایکل فلاتلی، بیل فریست، فیل گرام، برایانت گومبل، مارک هارمون، جسی جکسون، جان رامسی، آندرس فاگ راسموسن، سامنر ردستون، کریستوفر ریو ، برت رینولدز، آنتونی رابینز، استراتژیست سیاسی اد رولینز، دایان سویر، آرنولد شوارتزنگر، ویلیام شادنر، سایبیل شوئرن، دوشس ویندزور والیس سیمپسون ،ویل اسمیت ، وسلی اسنایپس، مارک اسپیتز

 

افراد موفق تیپ 3
افراد موفق تیپ 3

مرور کلی بر تیپ ۳ انیاگرام

افرادی احساسی هستن ولی احساسات شان را در مسیر هدف خود خرج می کنند. اگر به کسی دل ببندند واقعاً پایبند آن خواهند بود ولی معمولاً ایشان کمتر درگیر روابط عاطفی می شوند. خوددوستی ایشان کمی خودخواهانه می باشد و همیشه اولویت خودشان می باشند.

تیپ سه هواره به دلیل موفقیت هایش ونه از روی احساس، مورد توجه و محبت قرار می گیرد. ایشان از کودکی می آموزند که به خوبی عمل کنند و خود را برای کسب موفقیت، با شرایط موجود هماهنگ نمایند. ایشان رقابت را یاد می گیرند و اینکه چگونه چند کار را باهم انجام دهند و رشد داشته باشند. می آموزند که چگونه بر دیگران تأثیر بگذارند. طرحواره ی کودکی ایشان این است که برای موفقیت توجه و محبت دریافت کرده اند بنابراین تیپ سه همواره در طول زندگی خود در تلاش است که تصویر یک فرد برنده را از خود به جای بگذارد.

تیپ شخصیتی سه انیاگرام همانند یک آفتاب پرست می باشد و در موقعیت های مختلف خود را همانند آن شرایط در می آورد. تیپ سه از آنچه دیگران از ایشان  انتظار دارند به خوبی آگاه است و خود را به همان شکل تبدیل می کند. ایشان به خوبی می دانند که چه چیزی دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد بنابراین تلاش می کند که همان را به نمایش بگذارد.

ایشان فردی رقابت طلب است. خواهان گسترش توانایی های شخصی، به پایان رساندن کارها و رقابت با بهترین ها می باشند. برای بدست آوردن پیروزی و موفقیت به رقابت می پردازند. در چنین شرایطی ایشان سرگرمی های خود را کنار می گذارند و برای رسیدن به هدف شان، سریع ترین و کارآمد ترین راه را انتخاب می کنند. ایشان تعهد و مسئولیت پذیری را مد نظرشان قرار نمی دهند بلکه قدرت و رقابت را فقط برای به پایان رساندن کارها تصور می کنند.

تیپ سه برای جذب دیگران نقش بازی می کنند. هویت ایشان بستگی به پاسخ مثبتی دارد که در برابر ارائه یک شخصیت جذاب به آن ها داده می شود. در مورد واقعیت های زندگی خود دروغ نمی گویند، بلکه به سبک و سیاق یک کالای تجاری، به معرفی خود می پردازند. ایشان به رزومه کاری بسیار اهمیت می دهند. افراد تیپ سه می دانند که فلان سازمان خواهان چه چیزی است و همان را در رزومه خود پررنگ می کنند. علائق فرد مورد نظر خود را دنبال می کنند و در این زمینه به مهارت می رسند.

کار به تیپ 3 امنیت می دهد، بنابراین از کمیت و بازدهی استقبال می کنند. همواره سرگرم اهداف و لیست کارهای خودشان می باشند. اغلب مواقع از اینکه زمان کافی برای انجام همه ی کارهایشان را نداشته باشند، احساس بی تابی می کنند. بازدهی و کارایی خود را اندازه می گیرند. در ذهن خودشان به سرعت برنامه ریزی می کنند تا زمان خود را برای بررسی تک تک موارد هدر نداده باشند.

ارتباط تیپ سوم انیاگرام با تیپ نه

تیپ سه به کار خود عشق می ورزد، بنابراین هرگاه احساس خطر کنند به شدت دچار اشترس می شوند. بیماری یا کنار گذاشته شدن از کار، برایشان تنش زا می باشد. اما تیپ سه به هنگام کمرنگ شدن یک رابطه نیز احساس خطر می کنند. در چنین شرایطی، به قصد فرار از نگرانی، تمام توجه خود را به کارهایشان اختصاص می دهند. اگر نگرانی، از بین نرود، با شدت هرچه تمام تر کار می کنند.

اگر تلاش هایشان به شکست منجر شودف به هرچیزی روی می آورد تا شتابشان حفظ شود. اگر راه حلی پیدا نشود، به جای انجام کارهای بزرگ، همانند تیپ 9 به امور کوچک  و کم اهمیت می پردازد. در چنین شرایطی تیپ 3 نیروهایشان را صرف امور جزئی و کم اهمیت می کند و به سمت داستان های سبک، تماشای تلویزیون و ارهای متعدد داخل خانه کشیده می شود.

از دید دیگران این طور به نظر می رسد که ایشان فلج شده باشند. ایشان ارزش شخصی خود را زیر سؤال می برد: «اگر من قادر به تولید نباشم به چه درد می خورم؟ الان چه باید بکنم؟» به خصوص در اوایل صبح و به هنگام شب، که فعالیتی ذهن ایشان را به خود مشغول نمی کنند، بسیار آسیب پذیر نشان می دهند.

جنبه مثبت گرایش شخصیتی به تیپ 9 این است که به روابطشان اعتماد پیدا می کنند. ایشان که در این حالت از کارایی و بازدهی سابق خود برخوردار نیست، امید و آرزویشان را در شخص دیگری می بینند. این شرایط باعث می شود تا آموزه های دوران کودکی خود را مرور کنند: « تنها برنده ها لایق دوست داشته شدن هستند». وقتی انتظار دارند که به دلیل شکست های قبلی طردشان کنند، از پذیرفته شدن دوباره استقبال می کند. با این احساس که چیز قبل توجهی برای عرضه ندارند، از اینکه کسی به فکرش باشد، خرسند می شوند.

ارتباط تیپ سوم انیاگرام با تیپ شش

شاید عجیب بنظر برسد ولی تیپ 3 با ورود به یک رابطه مطمئن و مستحکم دچار دودلی و ترس می شوند. نقطه قوت ایشان در هدایت کارهاست، شرایطی که کار به احساسات غلبه داشته باشد. برای ایشان انجام کارها آسان است اما با روابط احساسی چندان میانه ای ندارند. ایشان به حرکت و تکاپو آشنا تر هستند تا آسایش درونی. شرایط آسوده و مطمئن، مثل یک شغل رضایت آمیز یا ازدواج موفق به تیپ 3 اجاز می دهند تا به یک روال کاری آرام و سازگار با دیگران آشنا شود. به طور کلی، اکثر افراد جامعه، سبک زندگی تیپ 3 را آکنده از فشار و استرس می دانند زیرا ایشان ترجیح می دهند که یک رابطه احساسی را برای اوقات فراغت خود کنار بگذارند تا اینکه با تن دادن به آن، از سرعت فعالیت های خود بکاهند. تغییر رویه ایشان به سمت آرام گرفتن و احساس امنیت زمانی است که یا شریک زندگی از ایشان انتظار محبت بیشتری داشته باشند که در این صورت مجبور به بروز احساسات خواهند بود و یا در حالت دیگر، خود متقاعد شوند که زندگی احساسی نیز ارزشمند است.

جنبه مثبت این آسایش، کشف احساسات عمیق اوست که هم فکری و وفاداری را برایشان ممکن می سازند. اما از جنبه منفی، نوعی نگرانی در او به وجود می آید و به احساسات خود شک می کنند و ناگهان اطمینانشان کمتر می شوند. در این جا نگرانی های تیپ 6 نمایان می شوند. در چنین شرایطی ایشان به قصد ارتقاء وجهه خود، به شریک زندگی شان وابسته می شوند. ایشان به دنبال تعریف و تمجید است، اما این نیاز خود را زیر سؤال می برند. تیپ 3 عاشق می ترسند که نقاب از چهره شان برداشته شود. بهتر است که کنار رفتن این نقاب را به عنوان امری مثبت و سازنده برای ایشان تعبیر کنید و به فواید خوب آن در جهت سلامتی و زندگی خانوادگی شان تأکید داشته باشید. در چنین شرایطی نه تنها با عشق ورزیدن آشنا می شوند، بلکه یاد می گیرند که چگونه عجله و شتاب خود را کنار بگذارند و ایده های خلاقانه غیر ساختگی را در خود پرورش دهند.

تیپ شخصیتی 3 انیاگرام
تیپ شخصیتی 3 انیاگرام

لایه های مختلف شخصیت تیپ ۳ انیاگرام

لایه ناسالم تیپ ۳ انیاگرام

در این لایه شخصیتی تیپ سه بخاطر ترس از ناکامی و تحقیر از سوی دیگران، سبب می شود که موفقیت دیگران را خدشه دار کنند. ایشان تمام تلاش خود را می کنند تا توهم برتری شان حفظ شود. در هر جمعی ایشان باید دیده شوند. ایشان با هوشمندی تمام به گونه ای عمل می کنند تا کارها و اشتباهات شان دیده نشوند. انسان های قابل اعتمادی نیستند و به راحتی به دیگران خیانت می کنند تا بتوانند بر آن ها پیروز شوند. به شدت حسود هستند حتی نسبت به همسر و فرزند خود. ایشان در این لایه شخصیتی بسیار کینه ای و انتقام جو می شوند و برای خراب کردن خوشبختی دیگران از هیچ تلاشی دریغی ندارند. به شدت بی رحمانه رفتار می کنند علی الخصوص در مرود هر چیز و هرکس که ایشان را به یاد شکست هایشان بیاندازد. در این لایه ی شخصیتی، خودشیفتگی و اختلال شخصیت در این افراد زیاد دیده می شوند.

لایه متوسط تیپ ۳ انیاگرام

تیپ سه در این لایه تمام تلاشش را برای اهدافش می گذارد. بسیار نگران این هستند که در مسیر اهداف شان، کار خودشان را درست انجام بدهند و مسیر خود را به سمت اهدافی که برای ایشان ارزش می آورند هدایت کنند. وحشت زیادی از شکست خوردن دارند و خودشان را مرتب با دیگران مقایسه می کنند. برایشان بسیار اهمیت دارد که دیگران ایشان را چگونه تصور می کنند و تلاش می کنند خودشان را با توقعات و انتظارات دیگران تطبیق دهند و برآورده کردن خواسته های دیگران را موفقیت می شمارند. از اینکه خودشان را از دیگران برتر نشان دهند بسیار لذت می برند و خودشان را بهتر از چیزی که هستند نشان منی دهند. ایشان به وسیله تحقیر و تکبر در مقابل احساس حسادت خود نسبت به دیگران عمل می کنند.

لایه سالم تیپ ۳ انیاگرام

ایشان در این لایه شخصیتی تحت تأثیر دیگران نیستند. افرادی متواضع، شایسته، نجیب، معتبر، متواضع، خیرخواه هستند و به دنبال اهداف شخصی خودشان می باشند. اعتماد به نفسش کافی دارند و پر انرژی، بخشنده، جذاب و با عزت نفس بالا هستند. به خودشان و ارزش هایشان ایمان دارند. جاه طلب هستند و تلاش می کنند تا بهترین نسخه ی خود را ارائه بدهند. همچنین در تلاش هستند که انسان های آرمانی با خصوصیات تحسین برانگیز باشند و برای دیگران الگوهای خیلی مناسب و خوبی هستند.

افراد نمایشی
افراد نمایشی

پیشنهاد برای رشد شخصیت تیپ سه انیاگرام

  • بهتر است با خودتان و دیگران صداقت داشته باشید و در مورد نیازها و احساسات خود صحبت کنید. تلاش نکنید که دیگران را تحت تأثیر خود قرار دهید این موضوع را مثل منع از گناه بدانید و مراقب باشید. اگر با اصالت باشید ناخودآگاه دیگران تحت تأثیر شما قرار خواهند گرفت تا اینکه فقط در مقابل دیگران ادعای موفقیت کنید.

 

  • اجازه دهید حس خیرخواهی و هکاری درون شما پرورش یابد. برای این کار لازم نیست حتماً کار عجیب و غریبی انجام دهید. کافی است بخشی از روزتان را خالی کنید تا با کسی که حقیقتاً دوستش دارید تماس بگیرید و با یکدیگر وقت بگذرانید. به همین اندازه که در کنار هم به آرامش واقعی درونی برسید کافی می باشد. همچین عملی شما را به فردی دوست داشتنی تر تبدیل خواهد کرد و قطعاً احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت.

 

  • بیش از اندازه لازم به دنبال پیگیری اهدافتان نباشید زیرا در این حالت هم خودتان و هم اطرافیانتان خسته خواهید شد. خودسازی و جاه طلبی از ویژگی های خوب انسان ها هستند ولی لازم است گاهی به خودتان استراحت بدهید.

 

  • در تلاش برای افزایش آگاهی اجتماعی خودتان باشید. بسیاری از افراد تیپ 3 با شرکت در پروژه هایی که هیچ ارتباطی با پیشرفت شخصی خودشان نداشته استف رشد بسیار خوبی داشته اند. فقط به فکر منافع شخصی و رشد فردی نباشید. همکاری مشترک با دیگران در جهت اهدافی که از علاقه شخصی شما فرا تر رود، راهی مطمئن برای پیدا کردن ارزش و هویت واقعی شما می باشد.

 

نکاتی در برقراری ارتباط با تیپ ۳ انیاگرام

  • از ایشان بخاطر کارهایی که برایتان انجام می دهند، تشکر و قدردانی کنید.
  • برای شناخته شدن و دریافت نتیجه های خوب به ایشان ملحق شوید.
  • به ایشان یادآوری کنید که مراقب سلامتی خودشان باشند و در این مسیر ایشان را تشویق کنید.
  • برای این افراد به خاطر وجود خودشان ارزش قائل باشید نه برای موفقیت ها و کارهایی که انجام داده اند.

نتیجه گیری:

هرچه اطلاعات و آگاهی شما از خودتان و انسان های اطرافتان افزایش یابد قطعاً بر آرامش شما تأثیر خواهد گذاشت. زیرا آگاهی درست شما را به پذیرش نزدیک تر کرده و درک تان را ابلاتر خواهد برد. امیدواریم اطلاعات لازم از تیپ شخصیتی 3 اینیاگرام که در اختیار شما قرار داده ایم برایتان کاربردی و مفید بوده باشد. موفق شاد باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بلاگ

مقالات پیشنهادی

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.